Ny tjekliste hjælper med Covid-19-sikkerheden
-
Med en ny tjekliste i appen Safety Observer kan virksomheder dokumentere og vurdere deres Covid-19-sikkerhedstiltag. Listen er udviklet af forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og kan bruges i de fleste brancher.
Er der tydelig skiltning, så medarbejderne ved, hvor mange de må være i mødelokalet? Fungerer ventilationen korrekt? Er håndspritdispenserne fyldt op?
Sådan lyder nogle af punkterne i en ny Covid-19-tjekliste, som NFA-forskere har udviklet til appen Safety Observer. Appen er et runderingsværktøj, der hjælper virksomheder med at indsamle oplysninger om arbejdsmiljørisici på arbejdspladsen. Den nye tjekliste er et skema i appen, der gør det muligt at lave runderinger med fokus på Covid-19-tiltag.
– Med Covid-19-skemaet kan virksomheden dokumentere sine Covid-19-tiltag inden for eksempelvis kommunikation og skiltning, tekniske foranstaltninger, hygiejneudstyr, personlig afstand og værnemidler i henhold til lokale retningslinjer, fortæller seniorforsker på NFA Pete Kines, der har stået i spidsen for udvikling af både appen og det nye skema.
Afrapportering med det samme
Virksomheden kan bruge skemaet til løbende – for eksempel ugentligt eller månedligt – at registrere både korrekte og mangelfulde Covid-19-tiltag på arbejdspladsen. Når tiltagene er dokumenteret i appen med observationer (og eventuelt noter og fotos), bliver der genereret en rapport med et 'Covid-19-sikkerhedsindeks', som kan følges over tid. Rapporten kan ses i appen og bliver samtidig sendt til ens mail.
– På den måde kan skemaet indgå som et supplement til virksomhedernes proaktive og forebyggende arbejdsmiljøarbejde i forbindelse med Covid-19. Det vil kunne bruges i de fleste brancher, og virksomhederne kan selv tilpasse skemaet med branchespecifikke tiltag i for eksempel slagterier, restauranter, landbrug, hospitaler og byggeri, siger Pete Kines.