Parløb hjælper nyuddannede til større succes

Nyheder 27. jul 2020 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Kim Haugaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
  • Nyuddannede sygeplejersker, der arbejder sammen to og to, får en bedre og tryggere start på karrieren. Det viser et nyt svensk studie. Forskeren bag studiet mener, at metoden også med fordel kan anvendes i andre brancher.

Mange sygeplejersker begynder karrieren på arbejdspladser, hvor tempoet er højt og arbejdsopgaverne krævende, og det kan gøre dem usikre på sig selv. Hvis de arbejder side om side med en anden nyuddannet sygeplejerske i den første tid – såkaldt peer learning – giver det en øget tryghed og selvtillid og dermed en bedre start på deres arbejdsliv. Det viser et svensk studie, som Ylva Pålsson, adjunkt og forsker ved universitetet i Gävle, står bag.

I studiet indførte hun peer learning som en del af introprogrammet for nyuddannede sygeplejersker. Resultatet var, at sygeplejerskerne følte sig mere selvstændige, fik en stærkere tro på, at de kunne klare arbejdet, og ikke mindst fik støtte hos hinanden.

Følelser blev okay

– De beskrev for eksempel, hvordan de sammen med deres partner delte følelser og oplevelser og kunne hjælpe hinanden med at lindre følelser som utilstrækkelighed, usikkerhed og stress. Indtil man har lært sine erfarne kollegaer at kende, kan det være svært at dele sine følelser, men som par fik de nye sygeplejersker mulighed for at vende tingene med en, som var i samme situation som dem selv, og så blev det mere okay at føle, som de gjorde, fortæller Ylva Pålsson.

Samtidig kunne de nyuddannede sygeplejersker hjælpe hinanden med en række praktiske ting, som bidrog til, at de kom godt ind i arbejdet.

– De kunne blandt andet sparre med hinanden om organisering og prioritering af opgaver, samt om hvordan de kunne håndtere konflikter med andre medarbejdere. De kunne også give feedback på hinandens journalskrivning, kontrollere dosering af medicin og hjælpe hinanden med opgaver, som den ene måske havde mere erfaring med fra sin praktik, siger Ylva Pålsson.

Kan bruges i alle brancher

De mange fordele ved peer learning er oplagte i plejesektoren, hvor det kan være hårdt at være ny. Fra sit daglige arbejde med sygeplejerskestuderende har Ylva Pålsson oplevet, hvordan en del mister gnisten efter at være begyndt i det første job.

– Ofte sammenligner de sig med deres erfarne kolleger og synes, at de selv er for langsomme og ikke dygtige nok. Plejesektoren er kompleks med både højt tempo, meget teknologi, syge patienter og krav om at holde sig opdateret. Derudover er der en relativt stor personaleomsætning, og det er et udfordrende miljø at være ny i, siger Ylva Pålsson.

Andre brancher vil dog også kunne få gavn af at benytte peer learning som en del af introduktionen for nyuddannede og andre nyansatte, mener forskeren.

– Jeg tror absolut, at dette kan overføres til mange forskellige områder. Vi lærer hver især forskellige ting og er gode på forskellige områder. To hjerner tænker bedre end en, og sparring bidrager til, at et problem kan få en mere gennemtænkt løsning, siger Ylva Pålsson.

Læs mere om studiet her.

Opdateret 26. feb 2021