Skab et godt arbejdsmiljø, når du arbejder hjemme
-
Covid-19 har tvunget tusindvis af danskere til at arbejde hjemmefra. Det er en uvant situation for mange. ’Skab struktur, og husk den uformelle kontakt’, siger forsker.
Danskernes hverdag blev på få dage vendt op og ned, da virksomheder og institutioner blev lukket ned på grund af covid-19. Alle, der havde mulighed for det, skulle nu arbejde hjemmefra.
Det kan være en udfordring for mange. Nogle er slet ikke vant til at arbejde på den måde, og i mange hjem skal der samtidig passes børn. Arbejdsmiljøet på hjemmefronten kan blive presset af den manglende daglige kommunikation med leder og kollegaer, dårlig samvittighed over for arbejdspladsen og udflydende grænser mellem arbejde og fritid.
Det er derfor vigtigt at skabe struktur i hverdagen, så den ligner en almindelig arbejdsdag mest muligt. Det forklarer Karen Albertsen. Hun forsker i psykisk arbejdsmiljø og arbejder i konsulentvirksomheden TeamArbejdsliv.
– Det er vigtigt at skabe en rytme i hverdagen og en struktur omkring arbejdet, hvis det kan lade sig gøre, forklarer hun.
Man bør derfor så vidt muligt indrette en arbejdsplads i hjemmet, hvor man sidder, når man arbejder, og prøve at starte og slutte arbejdsdagen på bestemte tidspunkter.
– Det handler om at skabe nogle rammer, der kan markere, hvornår man er på arbejde , og hvornår man ikke er.
Skab rum for uformelle kontakter
Når man ikke har en fast arbejdsplads, bliver det ifølge Karen Albertsen pludselig meget tydeligt, hvor meget de uformelle møder betyder. Derfor må ledere og medarbejdere nu vedligeholde relationerne og de uformelle kontakter på afstand.
– Den uformelle kommunikation betyder meget for relationen til arbejdspladsen og for sammenhængskraften på arbejdspladsen, forklarer hun og fortsætter:
– På mange arbejdspladser betyder de tilfældige møder ved kaffeautomaten eller en overhørt snak ved nabobordet meget for den enkeltes produktivitet. Det er der, man finder inspiration eller deler viden. Og jo mere komplekse opgaver man diskuterer, jo vigtigere bliver det at kunne mødes ansigt til ansigt.
– Normalt siger vi som rådgivere, at man ikke bør arbejde hjemmefra mere end to-tre dage om ugen. Ellers mister man for meget kontakt til arbejdspladsen og den daglige udveksling af viden. Viden og kultur skal nu deles på distancen. Det stiller nye krav til lederne, forklarer Karen Albertsen.
For mange ledere vil det også være en ny rolle at skulle have føling med, hvordan de ansatte har det, og skabe et rum, hvor man kan snakke om, hvordan man klarer isolationen – både følelsesmæssigt og i forhold til arbejdet.
Her opfordrer Karen Albertsen lederne til at signalere overbærenhed med folks forskellige vilkår.
– Der er ansatte, der ikke er i stand til at arbejde ret meget under de vilkår, de lever under, og det må arbejdspladsen acceptere, siger Karen Albertsen.
Læs mere om betydningen af fysisk tilstedeværelse og uformelle kontakter på arbejdspladsen på semanticscholar.org, researchgate.net eller kjhrm.sljol.info