Telefonsamtaler på kontoret forstyrrer mest
-
Den type støj, som distraherer os mest, når vi er på job, er telefonsamtaler, fordi vi ikke kan høre den anden del af samtalen. Det viser svensk forskning. Forstyrrelserne kan føre til mere stress, mindre produktivitet og flere sygedage.
Mange kender nok følelsen af at komme til at lytte med, når kollegaen taler i telefon, og ifølge ny svensk forskning er det ikke så mærkeligt. Telefonsamtaler er nemlig den type støj, der distraherer os mest på jobbet.
– Når man kun hører den ene del af en samtale, er det særligt forstyrrende, fordi vores hjerne gerne vil fylde hullerne for at kunne forstå informationen. Den slags baggrundsstøj vil derfor stjæle opmærksomheden fra den opgave, vi arbejder på, forklarer John Marsh, der forsker i miljøpsykologi på Högskolan i Gävle og har været med til at gennemføre den nye forskning.
I et af de forsøg, forskerne gennemførte, skulle studerende løse en opgave i henholdsvis et stille rum, et rum med dialog og et rum, hvor man kun hørte den ene del af en samtale. Samtalerne foregik enten på volapyk eller i et forståeligt sprog. Det, der forstyrrede mest, var, hvis man forstod, hvad der blev sagt, men kun kunne høre den ene del af samtalen.
Dårlig kropsholdning og stress
John Marsh understreger, at støj på kontoret bør tages alvorligt. Flere studier viser, at støjen har konsekvenser for vores helbred og trivsel.
– Hvis man bliver udsat for støj på kontoret, kan det øge pulsen og udløse stresshormoner. Forskning viser også, at folk får en dårligere kropsholdning i støjende miljøer, siger han.
Derudover kan støj øge sygefraværet på arbejdspladsen og betyde, at medarbejderne får mindre fra hånden.
– I et studie rapporterede kontormedarbejdere, at deres produktivitet blev reduceret med to tredjedele, når der var støj på kontoret, siger han.
Få en stillezone på kontoret
Det er dog ikke kun telefonsamtaler, der forstyrrer. Lyde, der pludseligt opstår – for eksempel en, der råber ude på gangen, eller en telefon, der ringer – fanger vores opmærksomhed og kan føre til, at vi præsterer dårligere.
Ifølge John Marsh bør arbejdspladserne mindske medarbejdernes udsættelse for støj så meget som muligt.
– Det er en god idé at indrette arbejdspladsen med områder, hvor man skal være stille, og områder, hvor man kan tale sammen og lave gruppeaktiviteter. Tendensen med at indrette aktivitetsbaserede kontorer (hvor kontoret er tilpasset medarbejdernes aktiviteter og opgaver, red.) er meget positivt i denne sammenhæng, siger John Marsh.
Kilde: Why are Background Telephone Calls Distracting? Læs artiklen på hig.se