DIGITALE JOB: Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet, når din nærmeste chef er en app?

TEMA: Digitale job 11. apr 2022 - 4 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Jantzen
  • Unge, der for eksempel arbejder som kurerer på digitale platforme, oplever, at det er svært at vurdere, hvem der har ansvaret for deres arbejdsmiljø. Det viser ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Skrevet af: Anne-Marie Dyne

Et hurtigt swipe på en app, og du har bestilt rengøringsassistance eller en pizza leveret direkte til hoveddøren. Det er blevet nemt at bestille serviceydelser hjemme fra sofaen på sin smartphone, og særligt de unge er beskæftiget med den type af opgaver gennem digitale platforme. Med den nye arbejdsform er arbejdstageren primært i kontakt med en browser eller app i løbet af en arbejdsdag, og det fører en række nye problemstillinger med sig.

Det viser nye resultater fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), Aalborg Universitet, Center for Ungdomsforskning og Roskilde Universitet, hvor forskere blandt andet har spurgt 29 unge om deres arbejdsmiljø.

Mange af de unge er nemlig i tvivl om, hvem der har ansvaret, hvis de for eksempel får en arbejdsskade:

– Vi kan se, at særligt de unge, der arbejder freelance, er i tvivl om, hvilke rettigheder og regler der gælder for dem. De adspurgte unge tror, at platformen tager sig af arbejdsmiljøet. Det kan skabe et uklart ansvarsforhold, siger seniorforsker og projektleder på NFA Johnny Dyreborg.

I forskningen skelner man mellem digitale arbejdsplatforme med eller uden GPS-tracking, hvor arbejdstagerne for eksempel er madbude, og sociale medieplatforme, hvor man for eksempel finder influencere, der lever af at skabe indhold på sociale medier.

Unge ikke forsikret gennem arbejdsgivere

Ifølge Johnny Dyreborg opstår der især udfordringer, hvis de unge får en arbejdsskade. Det skyldes, at de unge oplever platformen som deres arbejdsgiver, selv om de fleste platforme kategoriserer de unge som selvstændige i deres vilkår og betingelser.

Eksempelvis kan kurerer, der styrter på cyklen i forbindelse med en arbejdsopgave, opleve, at arbejdsgiveren ikke dækker arbejdsskaden, eller hundeluftere kan opleve, at arbejdsgiverens forsikring dækker hunden, men ikke arbejdstageren selv.

– Det betyder, at de unge arbejdstagere i praksis står alene med ansvaret for arbejdsmiljøet, selv om de oftest har begrænset kontrol over, hvordan arbejdsopgaverne planlægges og udføres. De unge arbejdstagere, vi har talt med, giver udtryk for, at de tror, de er forsikret gennem appen, men det er de sjældent. Enkelte digitale platforme dækker de unge, mens andre giver de unge mulighed for at tilkøbe en forsikring, siger Johnny Dyreborg og fortsætter:

– Mange unge synes samtidig, at arbejdsformen giver dem stor frihed, fordi det er fleksibelt. 3F: En bekymrende udvikling I 3F er man bekymret for, hvilken indvirkning det digitale arbejdsmarked kan have på nye arbejdstagere.

Derfor ønsker fagforbundet, at platformsvirksomhederne tager større ansvar for de unges ansættelsesforhold:

– Det, der bekymrer mig, er et fravær af arbejds­identitet og arbejdsgiveransvar. De unge står alene uden en synlig chef, siger Caja Bruhn, der er faglig sekretær i 3F København og særligt beskæftiger sig med cykelbudes arbejdsvilkår.

– Platformen sørger for arbejdsopgaverne, men efterfølgende er der ingen, der tager ansvar for arbejdsforholdene. Det strider imod danske principper på arbejdsmarkedet med lønmodtagere og ansvarlige arbejdsgivere, siger Caja Bruhn.

Om forskningsprojektet

Risici og arbejdsmiljø blandt unge på de nye digitale arbejdsmarkeder Risici og arbejdsmiljø blandt unge på de nye digitale arbejdsmarkeder – et kollaborativt udviklingsprojekt skal udvikle praksisrelevant viden om arbejdsmiljøet hos unge under 30 år på de digitale arbejdsmarkeder og udvikle anbefalinger i forhold til introduktion og oplæring.

Projektet er et samarbejde mellem Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Aalborg Universitet, Center for Ungdomsforskning og Roskilde Universitet. Det overordnede formål med projektet er at skabe viden om unges arbejde på nye digitale arbejdsmarkeder og de unges arbejdsmiljø samt undersøge, hvordan de kan nås med arbejdsmiljøindsatser.

I udviklingsprojektet deltager blandt andet Happy Helper, HK Privat, Jobpatruljen/HK Ungdom, Bloggers Delight, Splay One, Danske bloggere under Dansk Journalistforbund og Wolt Danmark. Der findes fortsat meget begrænset forskning om de arbejdsmiljøudfordringer, der er i forbindelse med arbejde på digitale arbejdsmarkeder.

Happy Helper ønsker fælles rammer I Happy Helper, der er en digital rengøringsplatform med cirka 500 tilknyttede freelancere, synes direktør Dennis Forchhammer ikke, at arbejdsgiver- og arbejdstagerforholdet er problematisk:

– Jeg synes ikke, det er så slemt, at der ikke er en decideret arbejdsgiver til stede, som 3F gør det til. Vi hører fra vores freelancere, at de er glade for de rammer, vi skaber. Desuden finder de en anden form for arbejdsfællesskab online, så jeg køber ikke præmissen med en manglende arbejdsidentitet.

I Happy Helper har man tegnet en platformsforsikring, der sikrer både arbejdstageren og kunden, hvis der for eksempel skulle ske en arbejdsulykke. Dennis Forchhammer mener, at Happy Helper på bedste vis udnytter de nye muligheder, som teknologien har skabt på arbejdsmarkedet:

– Jeg siger ikke, at vi har fundet den endelige løsning, men jeg synes, vi er kommet langt ved at føre en god dialog med både freelancere og myndigheder. Vi tager også åbent imod de lovbestemmelser, der kommer på området. Vi ønsker klare, fælles rammer for branchen, men vi ønsker ikke at ændre på vores freelancemodel, siger Dennis Forchhammer.

Johnny Dyreborg er glad for, at flere platforme er gået sammen om at undersøge arbejdsmiljøet i forbindelse med forskningsprojektet: – Det er en meget positiv udvikling, at platformene er med til at finde løsninger på de udfordringer, der kan være ved platformsarbejde.

 

Kilde:    

sciencedirect.com ‘Who takes care of safety and health among young workers? 

Responsibilization of OSH in the platform economy‘. Doi: 10.1016/j.ssci.2022.105674

Opdateret 19. apr 2022