Dialogmøder halverede stressniveauet på Novo Nordisk

TEMA: Medarbejderinddragelse 3. feb 2020 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Thomas Tolstrup
  • Novo Nordisk har udviklet og afprøvet en metode til at forebygge stress, som er baseret på forskning. Metoden bygger blandt andet på at identificere problemområder og løsningsforslag gennem dialogmøder mellem ledere og medarbejdere og ved at inddrage de øvrige ledelseslag i organisationen. Målinger har efterfølgende vist, at stressniveauet faldt markant.

En trivselsundersøgelse fra 2015 viste, at 14 procent af medarbejderne i forskningsafdelingen på Novo Nordisk rapporterede, at de følte sig stressede. Tallene viste også, at det ikke var særlige aldersgrupper, faggrupper eller team, der var ramt, men at det var et problem bredt i organisationen. Det stod klart for ledelsen, at man måtte gøre noget.  

– Vi kiggede derfor på, hvad forskningen kan fortælle os om stressforebyggelse. Vi ville gerne et spadestik dybere og se på, hvad årsagerne

Få adgang til alle artikler.
Prøv det gratis i 30 dage
Efter endt prøveperiode 2,18./pr. dag

Allerede medlem? Log ind

Opdateret 15. mar 2021