Satte sikkerhed øverst på dagsordenen og sænkede ulykkestallet
-
Ledelsen i en stor dansk installationsvirksomhed satte sig for at bringe antallet af ulykker ned, og det fokus har spredt sig ud i organisationen. Resultatet er, at antallet af ulykker er faldet med 75 procent.
I mange virksomheder forbinder man indsatser mod arbejdsulykker med nyt dyrt sikkerhedsudstyr, nye besværlige arbejdsrutiner og en skov af løftede pegefingre.
Men i teknik- og servicevirksomheden Lindpro A/S er man kommet langt ved blot at sætte fokus på sikkerheden og sætte det øverst på dagsordenen. Helt bogstaveligt.
Det fortæller HR-direktør Rikke Præstmark.
– Vi indleder alle chefmøder, afdelingsmøder og personalemøder med at tale om sikkerhed og vidensdele. Måske har der været en ulykke eller en nærvedulykke, alle kan lære noget af. Det bliver taget op, diskuteret og kommunikeret videre ud i organisationen.
Hun mener, at det største fremskridt i forhold til sikkerheden er, at det nu er blevet noget, man taler om i hele organisationen. Det gælder også ulykkerne og de andre gange, noget går galt.
– Det er blevet legitimt at tale om, og det kommer frem i lyset.
Okay at sige, at man har dummet sig
Det mærker også arbejdsmiljøkoordinator Esben Mellergaard.
– Det er jo en mandearbejdsplads, så der har nok været en kultur med, at man har sagt: 'Sådan har vi altid gjort', så man kunne komme videre, og er der sket fejl, så har det også bare handlet om at komme hurtigt videre. Nu er det okay at stoppe op og overveje, om tingene kan gøres anderledes, end man plejer, og det er også blevet okay at sige, at man har dummet sig, så man kan lære af hinanden.
I de fire år, indsatsen har varet, er der således sket en egentlig kulturændring i virksomheden, vurderer Rikke Præstmark:
– Der er ikke mange medarbejdere, der ikke vil være med i den indsats, vi gør. De fleste synes, det er interessant og rykker på det.
Det nye fokus og den ændrede sikkerhedskultur har betydet, at antallet af ulykker med efterfølgende fravær er faldet markant. Fra en frekvens på 23,4 i 2015 faldt den til 5,3 i 2019 – et fald, der også har betydet, at virksomheden er blevet nomineret til Arbejdsmiljørådets årlige Arbejdsmiljøpris.
Kommunikation plus nærvær
I en virksomhed som Lindpro A/S, der har 900 ansatte fordelt på afdelinger over hele landet, og hvis ansatte typisk udfører tekniske installationer på forskellige byggepladser eller hos offentlige og private virksomheder, har det været en stor udfordring at få ledelsens intentioner og ønsker om fokus på sikkerheden spredt ud til alle.
Virksomheden har blandt andet brugt e-learning til at sætte fokus på sikkerhed og forebyggelse af ulykker. Først og fremmest til nyansatte, men med tiden skal alle igennem de elektroniske kurser.
Men det har også krævet en del benarbejde.
– Det handler om kommunikation plus nærvær, siger Esben Mellergaard og uddyber:
– Min kollega og jeg har været meget rundt i hele landet for at snakke med de forskellige afdelinger, og vi har brugt meget tid på at komme ud på en masse byggepladser. For vi kan sende nok så mange mails af sted, men vi aner jo ikke, om de bliver læst, eller hvordan budskabet bliver modtaget. Det ved vi kun ved at snakke med folk.
Øget fokus fra ledelsen
Det har været vigtigt for den succesfulde omstilling i sikkerhedskulturen, at den har været forankret i ledelsen. Det vurderer Rikke Præstmark.
– Vi har jo ikke sløset med sikkerheden tidligere. Det har bare ikke haft samme fokus, og det har vigtigst af alt ikke været genstand for samme professionalisering.
Denne professionalisering viser sig på tre måder, mener hun:
– For det første er der blevet tilført ressourcer til arbejdsmiljø- og forebyggelsesområdet. For det andet er der sat struktur på arbejdet, for eksempel når alle væsentlige møder starter med en gennemgang af sikkerhedsarbejdet og ulykkestal. Og for det tredje er der skabt et system for, hvordan vi deler viden i organisationen, så erfaringerne kommer alle til gode.
Det undrer hende ikke, at initiativet til at sætte ind over for ulykker i sin tid kom fra ledelsen.
– Det er blevet en vigtig del af forretningen, især i de store koncerner, at have fokus på CSR, vurderer hun, der selv tidligere har arbejdet i ROCKWOOL A/S.
– Det er godt for bundlinjen at kunne spare på sygemeldingerne og at kunne tiltrække dygtige folk, og så er det vigtigt i forhold til udbud at kunne dokumentere, at der er styr på disse ting også.