Sendt hjem af chefen

Arbejdsliv 9. sep 2019 - 6 min læsetid
This describes the image
Foto: Kasper Witte Larsen
  • Tidligere var stress et tabu i entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen. Men en ny stresspolitik har sat stress på dagsordenen og forbedret det psykiske arbejdsmiljø. Derfor har virksomheden vundet Arbejdsmiljøprisen 2019.

Det regner ind. Der er vand i den skakt, som går gennem bygningen, og som elinstallationerne skal løbe i, når boligerne er færdige.  

Byggeleder i entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen Mads Melchiorsen går sammen med sin chef rundt på byggepladsen for at se, hvordan det går med byggeriet. Regnvandet, der trænger ind, er endnu en ting, Mads Melchiorsen skal tage sig af.  Men han orker ikke mere og bryder sammen i gråd.

– Jeg var så langt bagud og kunne simpelthen ikke overskue mere, husker han.

I dag er han på vej tilbage i job efter en stresssygemelding på tre måneder. Sendt hjem af chefen, som kun havde kendt Mads Melchiorsen i fjorten dage, men som alligevel spottede, at han var stresset. Og som vidste, præcis hvad han skulle gøre. For et par år siden fik virksomheden nemlig en stresspolitik.

– Stresspolitikken er et godt redskab til, hvad jeg skal gøre, hvis en medarbejder bliver ramt af stress og selvfølgelig også i forhold til at forebygge stress. Jeg var ikke i tvivl om, at Mads Melchiorsen skulle have en pause, siger sektionschef i Adserballe & Knudsen Thomas Willumsen. 

Baggrunden for stresspolitikken er en såkaldt arbejdspladsvurdering, APV, fra 2015. Den viste, at der var et pres på medarbejderne, og at der ikke blev talt åbent om dette pres. Derfor nedsatte entreprenørvirksomheden et stressudvalg, der arbejdede videre med resultaterne fra APV´en, og som sammen med en konsulent udefra udformede en stresspolitik. 

Og indsatsen har virket. Ifølge den seneste trivselsmåling fra december 2018 vil 98 procent af medarbejderne i dag anbefale en god ven at søge job i virksomheden. Indsatsen har gjort Adserballe & Knudsen til årets vinder af Arbejdsmiljøprisen i kategorien psykisk arbejdsmiljø. 

Svært helt at undgå stress

I løbet af de seneste tre et halvt år har syv ud af firmaets 136 medarbejdere været sygemeldt med stress. Og i Adserballe & Knudsen tror de ikke, at de helt kan undgå stresssygemeldinger, fordi stress kan være svært at opdage. 

– Det kan være et hårdt job at være byggeleder. Vi har travlt, og mange er i perioder udsat for et pres, der stikker i alle mulige forskellige retninger, hvor for eksempel bygherren, beboerne eller arkitekten har modsatte meninger om, hvad der er vigtigst nu og her, siger sektionschefen.  

I Adserballe & Knudsen vil de have medarbejderne til at tale om, hvordan de har det, så de kan opdage stress og sætte ind i tide.

– Vi er nødt til at vænne os til at tale om, hvordan vi har det. For nogle er i stand til at holde så meget på sig selv, at stress er svært at opdage for andre, siger han.

Det kan Mads Melchiorsen genkende. Egentlig vidste han godt, at han var stresset og presset. Men han troede, at han klarede det. At han bare lige skulle overstå mandag eller næste fredag, eller at det ville blive bedre efter ferien.

– Det kræver virkelig stor selverkendelse at sige stop. Jeg kan godt se, at det har været stort set umuligt for andre at se, hvad der foregik inde i mig, siger han.

Over for andre gav han da også udtryk for, at han troede, at det nok skulle gå. 

Men der var nogen, der tvivlede, og et par kolleger havde givet deres chef og HR-konsulenten et praj om, at Mads Melchiorsen virkede stresset. Derfor blev han kaldt til en samtale med sin daværende chef. Men Mads Melchiorsen troede stadig på, at det ikke var så slemt. Indtil han brød sammen og blev sendt hjem i foreløbig en uge af sin nye chef. Enormt lettet og med en høj hvilepuls og søvnproblemer, der havde stået på i flere måneder. 

Ikke længere et tabu

Det er ikke første gang, at kolleger går videre med en bekymring om en medarbejder, som virker stresset. Både sektionschefen og virksomhedens HR-konsulent har fået flere af den slags henvendelser. 

De ser det som et udtryk for, at det er lykkedes at tale åbent om stress, og at medarbejderne tager et ansvar for hinanden.

– Stresspolitikken viser, at vi har en holdning til stress og belastning – og at stress er noget, vi skal kunne tale om med en naturlighed, som gør, at det ikke bliver et tabu, siger Thomas Willumsen.

Han har tidligere oplevet, at stressramte medarbejdere ikke turde gå ud for at købe ind, fordi de var bange for, hvad kollegerne ville tænke. 

Kurser om stress til alle medarbejdere er noget af det, virksomheden har brugt for at få en fælles forståelse af stress. Det mærker Mads Melchiorsen:

– Mine kolleger er helt med på, hvad stress er, og hvordan det påvirker kroppen. Det gør det nemmere at komme tilbage, siger han og tilføjer:

– Der er ingen, der forventer, at jeg skal hurtigt op i tid og bare kan det hele. Tværtimod handler det om, at jeg skal tilbage på en god måde.

Ingen mails efter klokken 17

I Adserballe & Knudsen er der indført en begrænsning på, hvornår man må sende mails og sms’er. Det er tilladt mandag til torsdag fra 7-17 og fredag 7-16. Derefter er det som udgangspunkt ikke okay at forstyrre sine kolleger.  

– Vi har gjort det for at skabe en bedre balance mellem arbejde og fritid, og det er blevet taget godt imod. Vælger man at bruge en ledig stund en aften på en mail, skal man indstille den til først at blive sendt dagen efter, siger HR- og udviklingskonsulent i Adserballe & Knudsen Dianna Hansen. 

En anden metode mod stress er den ledersparring, som Dianna Hansen står for. Virksomheden vil have lederne til at prioritere en til en-tid med medarbejderne, så de har føling med hver enkelt. 

– Projektcheferne ved en masse om byggeri og håndværk, og det er de hamrende dygtige til. Men som projektchef følger der opgaver med, som intet har med projektledelse at gøre. Det handler om at udvikle mennesker, om empati og om at lytte og stille uddybende spørgsmål uden at køre derudad med sin egen dagsorden, og det er noget, der er vigtigt at lære for at forebygge stress, siger hun. 

Derfor vandt de

Entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen vandt tidligere på året Arbejdsmiljøprisen 2019 i kategorien psykisk arbejdsmiljø. Formand for Arbejds-miljø-rådet Cristina Lage begrundede valget:

– Det er positivt at se, at man hos Adserballe & Knudsen har taget fat om problemstillingen og er lykkedes med at aftabuisere noget, som det for mange kan være svært at tale om. Jeg synes derfor, at det er meget velfortjent, at de vinder årets arbejdsmiljøpris. Det at kunne tale åbent om stress er nemlig en vigtig forudsætning for at kunne skabe mere trivsel på arbejdspladsen. 

 Om Adserballe & Knudsen
Entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen ligger i Farum. Virksomhedens kerneydelser spænder fra mindre renoveringer til større renoveringer og nybyggerier. Virksomheden har 136 medarbejdere. 

Uddrag af stresspolitikken

Stresspolitikken i entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen er en håndbog med konkrete værktøjer til at forebygge stress og til at håndtere en stressramt medarbejder. 

Her er et par eksempler på, hvad nærmeste leder, en kollega og medarbejderen selv kan gøre for at forebygge stress:

Nærmeste leder

  • Tage henvendelser om stress alvorligt og reagere på dem.
     
  • Kende medarbejderne og bruge tid med dem.
     
  • Have dialog i hverdagen om den enkeltes trivsel og præstation. 
     

Kollega

  • Tage medansvar for dine kollegers trivsel ved at spørge til, hvordan de har det.
     
  • Fortælle din kollega, hvis du er bekymret for hans/hendes trivsel og stressbelastning.
     
  • Kontakte nærmeste leder eller HR-konsulenten, hvis du er bekymret, så de kan tage hånd om din kollega.
     

Medarbejderen

  • Lære at mærke efter, hvad der gør dig stresset.
     
  • Gå i dialog med din leder, kollega eller HR-konsulenten.
     
  • Skyldes belastningen primært noget i dit privatliv, så indgå en aftale med din nærmeste leder om en ordning, så du får ro.

     

Kilde: Adserballe & Knudsens stresspolitik. Du kan se hele stresspolitikken på Adserballe & Knudsens hjemmeside aogk.dk

Opdateret 8. mar 2021