Sådan kan lederen øge trivslen under corona

Nyheder 15. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Panthermedia
  • På coronatrivsel.dk kan ledere og medarbejdere få viden om, hvordan coronakrisen har påvirket trivsel og opgaveløsning, og man kan finde redskaber og gode råd.  

  • Her bringer vi de gode råd til lederen, der fortsat arbejder hjemmefra.

Skrevet af: Karen Gahrn

Hvad enten man arbejder hjemmefra eller møder på arbejdspladsen, er der helt konkrete råd til at styrke trivsel og arbejdsmiljø på coronatrivsel.dk. Rådene er målrettet henholdsvis ledere og medarbejdere. Som leder kan man finde råd til at styrke egen trivsel, og hvordan man bedst hjælper sine medarbejdere. Her er de otte råd om, hvordan man bedst understøtter medarbejdernes trivsel:

1.  Arbejd med metoder til at styrke din relation til medarbejderne. En stærk relation gør det nemmere for både dig og dine medarbejdere at tale om mistrivsel i forbindelse med coronakrisen. En tillidsfuld og respektfuld relation gør det nemmere for medarbejderne at åbne op om trivselsproblemer.

2. Sørg for at have hyppig kontakt til hver enkelt medarbejder, så du kan følge op på både deres opgaveløsning og deres trivsel. For nogle fungerer det bedst med en struktur, hvor møderne er fastlagt i kalenderen, mens det for andre fungerer bedre at tage kontakten ad hoc.
 
3. Afstem med den enkelte medarbejder, hvordan og hvor meget I gerne vil være i kontakt. Der kan være stor forskel på, hvordan de enkelte medarbejdere oplever coronakrisen og de muligheder og udfordringer, de arbejder under.


4. Skru op for ros og anerkendelse til dine medarbejdere. Dine medarbejdere arbejder under andre betingelser under coronakrisen og kan have ekstra brug for at vide, at de gør det godt trods omstændighederne.

Om forskningsprojektet Mental sundhed og arbejdsfællesskaber

De gode råd udspringer af forskningsprojektet Mental sundhed og arbejdsfællesskaber under coronakrisen (MESA). Projektet består af 116 interview med ledere og medarbejdere samt indsamling af øvrig forskning om coronakrisen.

 5. Husk dine medarbejdere på at holde pauser og røre sig i løbet af arbejdsdagen. I kan sammen eksperimentere med at sætte et æggeur eller alarm til at ringe hvert 45. minut og aftale, at I bevæger jer og holder en kort pause, når uret ringer.


6. Fortæl dine medarbejdere, at du ikke forventer, at de arbejder uden for normal kontortid. Vær opmærksom på og spørg nysgerrigt ind til medarbejdernes trivsel og arbejdsbalance, hvis de begynder at sende mails sent om aftenen eller i weekenden.


7. Arranger noget socialt for dine medarbejdere for at opretholde de sociale relationer. Læg også op til, at medarbejderne selv kan sætte noget i gang i kollegafællesskabet.


8. Vær opmærksom på, at medarbejdere, der har været smittet med corona, ikke bliver stigmatiseret og ekskluderet fra fællesskabet.

Find flere råd og værktøjer og læs mere om projektet her.

Opdateret 15. mar 2021