Syv råd til at sætte spot på symptomer på depression

Baggrund 3. feb 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Thomas Tolstrup
  • Selvom jobbet ikke nødvendigvis er grunden til, at en medarbejder har det svært, er der alligevel meget, man kan gøre som leder eller arbejdsmiljøprofessionel for at hjælpe.

Skrevet af: Ida Marie Winge

Et stigende antal danske medarbejdere oplever symptomer på depression som tristhed, koncentrationsbesvær og mangel på energi. Forsker Malene Friis ­Andersen giver her syv råd til arbejdspladser, som gerne vil gøre noget ved symptomerne.

  1. Sæt fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Sørg for, at der er en fornuftig balance mellem de krav, der stilles i arbejdet, og de ressourcer, som arbejdspladsen og den enkelte medarbejder har.
     
  2. Drop tabukulturen. Skab en kultur, hvor man gerne må sige, at man har det svært, og hvor det ikke ødelægger karrieren at have ondt i livet i en periode.
     
  3. Vær opmærksom. Hav blik for, om der er medarbejdere, som ændrer adfærd og pludselig trækker sig fra det sociale liv på arbejdspladsen eller ikke overholder aftaler. Det kan være symptomer på, at noget er galt.
     
  4. Vis rettidig omsorg. Hvis man har mistanke om, at en medarbejder har symptomer på depression, så tal om det nu i stedet for at udskyde snakken til næste uge. Jo før I sætter ind, jo større sandsynlighed er der for, at vedkommende ikke bliver sygemeldt og kan få den rette hjælp.
     
  5. Hold samtalen i et arbejdssprog. Når man taler med en medarbejder, der har symptomer på depression, skal man ikke lege coach, psykolog eller læge. Sæt i stedet fokus på, hvad arbejdspladsen kan gøre for at holde vedkommende i arbejde på en tilpasset måde – og opfordr gerne medarbejderen til at kontakte egen læge.
     
  6. Tilpas arbejdet til den enkelte. Alle kan blive ramt af symptomer på depression, men det kan ramme forskelligt. Find ud af, hvordan den berørte medarbejders arbejdsevne er påvirket, og tilpas vedkommendes arbejdsopgaver derefter. Måske skal de store komplekse opgaver sættes på hold i en periode. Det kan også være, at medarbejderen ikke skal håndtere de mest udadreagerende borgere.
     
  7. Overvej arbejdspladsens rolle. Hvis der er noget på jobbet, som har medvirket til symptomerne på depression, er det vigtigt, at man tager hånd om situationen og ser på, hvad arbejdspladsen kan gøre anderledes i fremtiden.

Kilde: Malene Friis ­Andersen, ph.d., autoriseret psykolog og forsker på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Opdateret 12. mar 2021