Hvordan skaber vi en god tone på jobbet? Seniorforsker Jesper Kristiansen

Interview 11. apr 2022 - 9 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Jantzen
  • Der er stor forskel på, hvordan vi opfatter omgangstonen på jobbet. Føler du dig ofte såret, ydmyget eller drillet af dine kolleger eller din leder, så er der et problem på din arbejdsplads – og det skal være muligt at sige fra. Sådan lyder det fra en forsker, der undersøger, hvad negative omgangsformer bunder i, og hvad arbejdspladserne kan gøre for at komme de negative handlinger til livs.

Bliver du ignoreret af værkføreren, og får du aldrig et svar, du kan bruge, når du spørger om noget? Eller minder kollegerne dig hele tiden om en bommert, som du begik for over et halvt år siden? Hvad vi opfatter som sjovt eller som uhøfligt og nedladende, er meget forskelligt.

For mens nogle synes, det er okay, og at ’det bare er værkførerens måde at være på’, og at tonen skal være ’frisk’ og ’direkte’, så bryder andre sig måske slet ikke om det.

– Vi har forskellige grænser, men når

Få adgang til alle artikler.
Prøv det gratis i 30 dage
Efter endt prøveperiode 2,18./pr. dag

Allerede medlem? Log ind