Medarbejdere med psykiatriske diagnoser giver succes

Arbejdsliv 22. mar 2023 - 8 min læsetid
This describes the image
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
  • It-virksomheden GladTeknik har overvejende ansat medarbejdere med en psykiatrisk diagnose. 

  • Det er en succes både for den enkelte medarbejder og for virksomhedens bundlinje.

Fire yngre mænd klædt i sort står bag disken i butikken hos it-virksomheden GladTeknik. De er fordybede i samtale med mulige kunder, der kommer for at søge råd og teknisk bistand, fordi en computer, tablet eller iPhone er gået død. Virksomheden betegnes som en grøn og bæredygtig virksomhed med adresse i Storkøbenhavn.

GladTeknik blev etableret i 2018 og omsætter årligt for 100 millioner kroner. Medarbejderstaben tæller 20 medarbejdere, hvoraf cirka 80 procent har en psykiatrisk diagnose som ADHD/ADD, forskellige former for autisme, ord- og/eller talblindhed og skizofreni. Virksomhedens direktør, Mathias Nielsen, har selv diagnosen Aspergers syndrom og ADD.

Hans diagnoser har været medvirkende årsag til, at han i dag står i spidsen for – med egne ord – en af landets førende virksomheder, der reparerer it. Det sker ud fra en vision og viden om, at langt de fleste tekniske skader kan repareres, så folk undgår at skulle investere i ny kostbar teknologi.
 

This describes the image



Der har været stor opmærksomhed omkring GladTeknik stort set lige fra begyndelsen, hvor direktørens far stod som indehaver af virksomheden. Dengang bestod den kun af Mathias Nielsen, ansat i fleksjob og med base i hans etværelses kollegiebolig.

Meget kort fortalt består hans bagage af talent for tal, matematik og computere, universitetsstudier i geofysik og rumteknologi, der blev opgivet på grund af lavt læseniveau, psykiatriske diagnoser, en depression og talrige forsøg på at få en adgangsbillet til arbejdsmarkedet. Sidstnævnte fik han til sidst med et succesrigt praktikophold på et Apple-værksted i 2016, og det satte gang i drømmen om eget firma. Et stort ønske var at give plads til sårbare mennesker i en virksomhed med vægt på inklusion og et godt arbejdsmiljø, og hvor han selv kunne få lov til at udleve en passion for computere.

– På Apple-værkstedet blev jeg set og respekteret, og jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ville være computertekniker, fortæller 30-årige Mathias Nielsen.

Virksomhedens første adresse var i Furesø Kommune, og det var her, han fik sin første kollega. Kommunen henvendte sig, da man manglede en praktikplads til en af kommunens borgere. Senere indstillede samme kommune GladTeknik til en CSR-pris.

Fra fleksjobber til direktør

Siden er det kun gået opad. Mathias Nielsen ændrede titel fra fleksjobber til direktør, og ’kollegieværkstedet’ blev skiftet ud med de nuværende 144 kvadratmeter, som blev indviet i 2019. Foruden butik er her værksted og administration.

En hurtig rundtur i lokalerne vidner om, at virksomheden har vokseværk. Hver en centimeter på hylder og gulve er udnyttet. Så det er ikke mærkeligt, at man er på udkig efter flere kvadratmeter. Som en af medarbejderne konstaterer: ’Det er helt eksploderet, efter at vi har været med i tv-programmet ’Løvens Hule’, hvor Jacob Risgaard, Coolshop, er blevet medinvestor.’
 

Kort om GladTeknik

  • Grundlagt 2018. Udfører reparationer, gendannelser, fejlsøgninger og opdateringer af både computere, smartphones og tablets med videre for både private og erhvervskunder.
     
  • Hovedkontor i Hvidovre, Storkøbenhavn, fra 2019. Har indleveringssteder fordelt over hele Sjælland og Malmø samt et værksted på Sjælland.
     
  • 20 ansatte – cirka halvdelen har et usynligt handicap.
     
  • Har en TrustScore på fem ud af fem mulige på TrustPilot.
     
  • Nomineret til Furesø Kommunes CSR-pris 2018. • Vinder af Hvidovre Kommunes Erhvervspris, Nytårsraketten 2020.
     
  • Jacob Risgaard, Coolshop, er medinvestor fra 2023.


På trods af pladsmangel oplever medarbejderne, at arbejdspladsen er en tryg base. Det gælder blandt andre Nikolaj Jensen, der har diagnosen infantil autisme. Han har været ansat siden 2019. Jobbet består primært i kundekontakt og en lang række administrative opgaver.

– Jeg har lidt indlæringsvanskeligheder. Skal helst have forklaret tingene et par gange. Ellers synes jeg, at jeg fungerer godt. Og det hænger sammen med den åbenhed, der er her. Ingen har svært ved at tale om psykiske lidelser, erfaringer og oplevelser. Sådan har det været fra begyndelsen, siger Nikolaj Jensen og tilføjer, at de er som en stor familie, der ser og inkluderer hinanden, også hvis der er problemer.

Selv har han oplevet en periode med trykken for brystet og vanskeligheder med søvnen.

– Jeg gik til chefen, og sammen lagde vi en plan, som blandt andet indebar, at der blev ændret på mine arbejdsopgaver, så jeg i en periode fik mindre kundekontakt. Det hjalp, og efter nogle måneder fik jeg det gradvist bedre, så jeg til sidst kunne vende tilbage til alle mine oprindelige opgaver.

Mathias Nielsen indskyder, at hvis der ikke havde været denne dialog, kunne det være endt med en lang og dyr stresssygemelding. Derfor er han også uhyre opmærksom på at sikre, at alle har et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø.

I begyndelsen entrerede GladTeknik med en virksomhedskonsulent, som havde regelmæssige samtaler med medarbejderne. Der var fokus på udviklingsplaner for den enkelte, på trivsel og eventuelle problemer.

– Flere har eksempelvis haft problemer med at møde til tiden. En blev ofte forsinket, fordi han boede et sted, hvor de var flere om at dele badeværelset. En anden kom for sent, fordi han ’bare’ slog alarmen fra, når uret ringede. Det fik de hjælp til at løse, siger Mathias Nielsen og fortsætter:

– Nye medarbejdere har også skullet forstå og lære at arbejde i en kommerciel virksomhed. Og det har konsulenten også taget hånd om. Men for et års tid siden mente han ikke længere, at der var brug for ham. Vi var blevet selvkørende. En af Mathias Nielsens egne udfordringer er, at han ikke altid kan aflæse folk. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne henvender sig, hvis der er problemer, eller de har forslag og ideer.

– Så jeg vil sige, at vi hjælpes ad med at få et godt arbejdsmiljø, men det er selvfølgelig mit overordnede ansvar i hverdagen. Herudover har vi en bestyrelse, som er med til at drive udviklingen.

Fokus på de fysiske rammer

Virksomheden er hele tiden opmærksom på medarbejdernes forskelligheder blandt andet i forhold til individuelle ordninger og fleksible arbejdstider, ligesom der er stort fokus på at skabe så meget ro som muligt.
 

This describes the image

– Eksempelvis kom en medarbejder og klagede over larm og støjgener, der gav hovedpine og koncentrationsbesvær. Han foreslog indkøb af professionelt høreværn. Heldigvis er jeg meget løsningsorienteret. Jeg tænkte, at den løsning ville isolere os fra hinanden, men også at det ikke var et individuelt problem. Derfor kontaktede jeg en tømrer, som ret hurtigt fik opsat akustikplader, hvor det overhovedet var muligt. Det var en stor – men nødvendig– udgift.

Et andet eksempel handler om, at medarbejderne har brug for god plads omkring sig. Et af lokalerne på cirka 40 kvadratmeter rummer derfor kun seks arbejdspladser.

Arbejdsstationerne i virksomheden er indrettet, så alle sidder med ansigtet mod en væg for at minimere afbrydelser. Sådan arbejder Mathias Nielsen selv bedst. Direktøren sidder desuden side om side med medarbejderne, når han ikke lige er i bevægelse og besvarer og løser spørgsmål fra dem.

– Min fysiske tilstedeværelse giver en god føling med hverdagens udfordringer. Jeg kan eksempelvis hurtigt spotte, hvis en medarbejder er gået i stå og har brug for en håndsrækning til at komme videre med en opgave. Måske fordi vedkommende ikke er så god til at tage selvstændige initiativer.

Et vigtigt fokus for Mathias Nielsen er desuden, at rammerne skal være med til at skabe inspiration og velvære. Derfor har de fået professionel vejledning til at vælge og få opsat den rigtige belysning, ligesom han har valgt at bruge penge på tre store farverige vægmalerier, som er udført af kunstneren Michael Wisniewski.

– Lyset, indretningen med ’newyorkervægge’, akustikplader og vægmalerier betyder mere, end man umiddelbart tænker. Det er med til at give ro og tryghed, så vi kan være åbne og ærlige og tale ordentligt både til hinanden og til kunderne. De fede rammer betyder generelt også, at man føler sig værdsat som menneske og medarbejder, siger Nikolaj Jensen.

Glæde ved at se medarbejderne blomstre

Noget af det, som virkelig berører Mathias Nielsen, er at se, hvordan medarbejderne udvikler sig.

– Det gør mig så stolt og glad, når jeg ser, hvordan en medarbejder med psykiske lidelser blomstrer, siger han. Et godt råd til andre virksomheder er, at de ikke må undgå at ansætte medarbejdere med psykiske udfordringer.

– Det kan sagtens fungere, hvis man lytter til deres behov og tænker i løsninger frem for begrænsninger. Jeg indprenter ofte, at det er ved at begå fejl, at man udvikler sig. Disse medarbejdere kan blive mindst lige så værdifulde eller nogle gange skabe endnu mere værdi for virksomheden end såkaldt normale mennesker. Opmærksomhed, udviklingsmuligheder og gode arbejdsrammer betyder ofte, at de bliver meget loyale.
 

Fakta om psykiske sygdomme

  • Psykiske sygdomme udgør formentlig den største sygdomsbyrde i Danmark – og overgår dermed kræft og kredsløbssygdomme.
     
  • Tre ud af fire voksne med en psykisk sygdom har i dag ikke et arbejde.
     
  • En person med en psykiatrisk diagnose er ikke sin diagnose – en patient har skizofreni, men er ikke skizofren


     Kilde/psykiatri­fonden.dk


Personligt blev han også utrolig stolt og følte sig anerkendt, da Coolshop meldte sig som investor i ’Løvens Hule’.

– Det samarbejde åbner op for nye perspektiver og varsler mulighed for ekspansion. Men vi står fast på vores værdier, som handler om åbenhed, ordentlighed og ærlighed. Og det ved jeg, at vi deler med Coolshop, siger Mathias Nielsen, der mener, at kunderne primært vælger GladTeknik på grund af deres tekniske kompetencer og høje serviceniveau.

Men mange giver udtryk for, at de er meget positive over for virksomhedens sociale engagement.