Læring efter en krise kræver, at man tager det sure med det søde

TEMA: Efter corona 6. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Jantzen
  • Hvis man ønsker at komme ’back to better’ efter coronakrisen, er det nødvendigt at åbne for alle erkendelser og erfaringer blandt ledere og medarbejdere – de positive såvel som de svære. Det fortæller forsker Malene Friis Andersen.

– Det er vigtigt, at vi ikke længes så meget efter normaliteten, at vi skynder os hen mod en hverdag, vi kender, at vi kommer til at ’glemme’ coronakrisen og tænker: ’Pyha, det var dengang, nu har vi erfaret, at vi sagtens kan arbejde hjemme to dage om ugen, så gør vi det, punktum!’ Hvis man som arbejdsplads åbner op for en læringsmodus, så nytter det ikke, at man kun kaster lys på det gode og spændende. Vil man lære noget af krisen, er man nødt til at være i spændingsfeltet mellem det, der har været positivt, og det, der har været vanskeligt, siger NFA-forsker Malene Friis Andersen.

Mere end bare jahatten

Det kan for eksempel være en følelse af ensomhed eller af at være på ’B-holdet’ hos medarbejdere, der har arbejdet hjemmefra, eller det kan være grundlæggende processer i virksomheden, som der er behov for en gentænkning af.

– Sådan er det, når man har været igennem en krise, så er det ikke kun sjov læring på den anden side. Man er nødt til også at kunne være i det, som kan bringe en i kontakt med følelser som sorg eller en oplevelse af at have fået sine grænser overtrådt. Det eksisterer sideløbende med de gode ting, man har lært, for eksempel at man har mestret noget svært eller har følt sig set på en ny måde, siger Malene Friis Andersen og tilføjer:

– Der er ikke nogen krisepsykologer, der ikke har servietter stående på bordet. Og det er ikke, fordi vi skal sidde og græde på arbejdspladsen, men vi er nødt til at gøre mere end blot at have jahatten på.

Inspiration til fælles dialog

Hun opfordrer arbejdspladser til at lade sig inspirere af de nye redskaber på coronatrivsel.dk, der blandt andet består af en række statements, som man kan spejle sig i og på den måde sætte gang i en dialog om, hvordan ledere og medarbejdere på arbejdspladsen har haft det under krisen.

Der er også redskaber, som hjælper virksomheder med at tage fat i relevante temaer som eksempelvis læring i forhold til samarbejdet mellem ledere og medarbejdere under krisen eller betydningen af at være fysisk til stede på arbejdspladsen.

Læs mere og find redskaberne på coronatrivsel.dk

Opdateret 26. okt 2021